
Cyfrowa asystentka i pacjent ortodontyczny. Kursy praktyczne w gabinecie ortodontycznym
grudzień 31, 2024
Cyfryzacja procesów pracy w gabinecie stomatologicznym jest faktem. Dzieje się tak dlatego, że nowoczesne narzędzia i metody pracy pozwalają lekarzom na koncentrację nad zadaniami diagnostycznymi i planistycznymi. Czyli tymi do których jesteśmy przygotowani najlepiej. Resztę prac można z powodzeniem delegować swoim asystentom (asystentce i/lub innemu lekarzowi) oraz technikom. Dzięki pracy cyfrowej odchodzimy od dotychczasowej ortodoncji „reaktywnej” – polegającej na reagowaniu lekarza na zastaną sytuację na każdym etapie pracy z pacjentem. Kierujemy się obrazem i cyfrowymi ułatwieniami. Dzielimy całość na łatwo zarządzane etapy, dodatkowo wspomagane przy fotelu wydrukami 3D. Korzystamy przy tym w pełni z kontroli jakości, nadzoru medycznego, łatwego klejenia pośredniego, procedur nawigowanych dających możliwość delegowania zadań klinicznych. Możemy pracować niezależnie różnymi aparatami (sagitalne, aparaty stałe, alignery) w ten sam sposób, opartymi o wizualizacje planu leczenia.
Wielu lekarzy jest zainteresowanych wdrożeniem takich rozwiązań. Są one ekonomiczne. Dają też możliwości proponowania pacjentom nowych usług, które do tej pory były niedostępne w gabinecie. Od czego zacząć? Jak delegować zadania i posiadać pełną kontrolę procesów leczenia? Które zadania delegować i komu? Jak przygotować siebie i personel
do pracy cyfrowej? Jaka jest rola lekarza w środowisku cyfrowym? Jakie rozwiązania sprawdzają się praktycznie? Tego dowiesz się na kursie praktycznym podzielonym na 5 modułów.
Moduły szkoleniowe i ich kolejność można indywidualnie dobrać w zależności od potrzeb, wiedzy i umiejętności asystentów/techników.
W szkoleniu może brać udział lekarz i asystent/technik, lecz nie przewidujemy możliwości szkolenia asystenta bez lekarza, gdyż nie można wprowadzić rozwiązań cyfrowych
w praktyce bez zaangażowania i zrozumienia procesów przez lekarza.
Moduł 1 – Wprowadzenie do ortodoncji, nomenklatura, biomechanika, porozumiewanie się z lekarzem podczas pracy przy fotelu.
Ten moduł jest wprowadzeniem do ortodoncji, mającym na celu przekazanie asystentce niezbędnej wiedzy ortodontycznej do samodzielnej pracy przy pacjencie pod nadzorem lekarza. Omówione zostaną podstawowe pojęcia ortodontyczne, nazewnictwo oraz narzędzia stosowane przy pacjentach. Zademonstrowana zostanie również biomechanika ortodontyczna różnych aparatów, co pozwoli asystentce pracować i porozumiewać się z lekarzem w sposób profesjonalny i zespołowy oraz rozumieć zachodzące w ortodoncji procesy. Wiedza ta przyczyni się do usamodzielnienia asystentki ortodontycznej (z jednoczesnym pełnym nadzorem nie angażującym dodatkowego czasu pracy lekarza), co przekłada się na jej skuteczność i pewność w działaniu. Dodatkowo, w pracy wielostanowiskowej, doświadczona asystentka będzie potrafiła wychwycić nieprawidłowości w działaniu poszczególnych aparatów i zrelacjonować lekarzowi, gdy ten wejdzie na wizytę do gabinetu.
Przedstawiona zostanie metoda pracy zarówno z jednym jak i kilkoma lekarzami, na jeden
i na kilka foteli. Co należy do zadań lekarza, a co asystentki oraz technika.
BONUS: Obserwacja na żywo praktycznej pracy asystentki cyfrowej nad planowaniem leczenia 3D.
Moduł 2 – Asystentka i technik cyfrowy oraz wirtualny pacjent
– Przedstawienie podziału i zakresu pracy asystentki, technika i lekarza
w świecie 3D.
Nauka obsługi oprogramowania 3D (kurs praktyczny). Workflow gabinetu.
Celem jest nauczenie na kursie praktycznym gotowych (etapów) sprawdzonych i skutecznych działań, które będą mogły być wprowadzone we własnej praktyce w sposób łatwy
i przystępny.
Każdy chce awansować. Awans w kompetencjach pracy jest korzystny dla kadry asystenckiej jak i lekarza. W tym przypadku szansę awansu otrzymują asystentki, technicy i młodzi lekarze. Lekarz prowadzący leczenie otrzymuje w zamian swój czas. Może rozwijać praktykę, łatwo utrzymywać jakość leczenia i kontrolować jego przebieg. Przedstawiona zostaje koncepcja pracy cyfrowej asystentki i cyfrowego technika ortodontycznego. Omówione dokładnie zostają szczegóły dotyczące zakresu obowiązków personelu.
W tej części szkolenia przybliżona zostanie nowa forma pacjenta – pacjent wirtualny. Objaśnione zostaną skuteczne propozycje zasad pracy, organizacja gabinetu, sposobu zapisywania pacjentów na fotele gabinetowe oraz wirtualne, przygotowanie stanowiska pracy, zbieranie danych oraz sprawdzony system weryfikacji postępów leczenia, przygotowywania przez lekarza planów leczenia i kontroli pracy zespołu.
Asystentka cyfrowa dowie się jak postępować od pierwszego kontaktu z pacjentem, poprzez zbieranie danych diagnostycznych, odebranie od lekarza tych danych i ich przetwarzania, wsparcie lekarza przy diagnostyce i planowaniu leczenia (tak, to jest możliwe w pracy cyfrowej!), współpracy z laboratorium. Przedstawiony system pracy dotyczy zarówno aparatów stałych i nakładkowych (oraz ich łączenia w hybrydowym leceniu ortodontycznym, wraz z zakotwieniem szkieletowym lub innymi aparatami) oraz szyn okluzyjnych.
Pełne intensywne szkolenie z obsługi dostępnego bezpłatnie oprogramowania ortodontycznego DDP-Ortho: od otwarcia programu, poprzez diagnostykę aż do wykonywania set’up ów i pozycjonowania zamków ortodontycznych. Korzystanie
z udogodnień sztucznej inteligencji w przygotowaniu cyfrowych modeli diagnostycznych, gotowych analiz, możliwości szybkich set up. Ćwiczenia dla asystentki, technika oraz lekarza.
Na każdym szkoleniu praktycznym zaleca się, aby był obecny lekarz i jego asystenci lub technicy. Dla lekarzy nieposiadających własnego technika będzie do dyspozycji podczas szkolenia doświadczony technik zewnętrzny znający zasady pracy cyfrowej. Można z nim potem nawiązać współpracę. Zlecać produkcję aparatów czy wydruków do metod pośrednich.
Poznasz kontrolę przepływu i integralność informacji cyfrowych w gabinecie
Moduł 3 – Kurs praktyczny na fantomach – Zakładanie metodą pośrednią oraz kontrola (obsługa) aparatów stałych i nakładkowych.
Przedstawienie sprawdzonej metody zakładania zaczepów i elementów dodatkowych do aparatów nakładkowych.
Przedstawienie sposobu obsługi różnych metod klejenia pośredniego ze specjalnym uwzględnieniem metody „Jig’ów” i „okienek”. Pokazanie mankamentów i możliwych
do popełnienia błędów podczas zakładania aparatów oraz postępowania weryfikującego poprawne założenie aparatów – ćwiczenia dla asystentki, higienistki, lekarza.
Kontrola wymiany łuków aparatu stałego, wymiana łuków w aparacie ligaturowym
i samoligaturującym, ewentualne wizyty awaryjne – jak sobie radzić, kontrola leczenia nakładkowego, kontrola zdalna oraz na miejscu, zarzadzanie procesem zamawiania nakładek
i jego czas, zerwanie ciągłości leczenia nakładkowego przez pacjenta – co robić, zdjęcie aparatu i retencja.
Przedstawienie różnych rozwiązań technicznych stosowanych w aparatach. Zwiększenie umiejętności asystentki/higienistki pod kątem rozumienia zadań zlecanych przez lekarza.
Moduł 4 – Pomoc i konsultacja pierwszych 2 przypadków z wykorzystaniem oprogramowania ortodontycznego DDP-Ortho: od analizy cefalometrycznej po set-up – ćwiczenia praktyczne przy komputerze.
Prosimy o przygotowanie plików diagnostycznych DDP-Ortho dla swoich pacjentów (model DDP-Ortho oraz wgrane do niego zdjęcia twarzy, zdjęcia łuków zębowych, RTG
(cefalo i panorama).
Na tym szkoleniu wykonane zostaną prace diagnostyczne w czasie rzeczywistym (będzie można samemu sprawdzić obciążenie pracą lekarza „digitalnego”), planowanie leczenia 3D wraz z VTO – wizualizacją celów leczenia w 3D (set-up pod alignery, pozycje zamków, aparat sagitalny – w zależności od skomplikowania wady, dobór kształtu i sekwencje łuków).
Moduł 5 – CYFROWY TECHNIK I ASYSTENTKA – obsługa programów technicznych i drukarki 3D – własna produkcja.
Moduł ten ma na celu nauczenie obsługi oprogramowania ortodontycznego 3D w zakresie zaawansowanym/eksperckim, umożliwiającym lokalną produkcję w gabinecie.
W pierwszej kolejności przypomnienie praktycznej obsługi programu DDP-Ortho.
W dalszej części przedstawiona zostanie zaawansowana obsługa programu DTS (Digital Technician Studio) do wykonania: modelu cyfrowego manipulatywnego (możliwy do wykonania „set up’), transferów jig lub „okienek” do klejenia pośredniego aparatów stałych, ustalania sekwencji ruchów zębów w alignerach.
Kursant nauczy się również używania programu DDS-Pro do przygotowania szyn okluzyjnych, symulacji operacji szczęki i żuchwy, wirtualnego artykulatora. Otwiera to możliwości interdyscyplinarne praktyki – ortodonta-implantolog-chirurg-protetyk.
Przedstawiona zostanie obsługa drukarek 3D do produkcji transferów do aparatów stałych, alignerów, szyn okluzyjnych. Próbne wydruki wykonanych prac.
Porównanie oprogramowania Meshmixer (darmowy) vs DDP-Ortho (darmowy) + DTS (płatny) do wykonywania własnych alignerów. Kiedy darmowy program wygra, a kiedy zawiedzie?
BONUS: praktyczna nauka wykonania własnych alignerów in-house wraz z pokazem druku modeli sekwencyjnych wygenerowanych w DTS, termoformowania i obróbki nakładek.
Cena
3.000 zł – Lekarz + Asystent za każdy dzień szkolenia.
2.500 zł – Lekarz bez asystenta za każdy dzień szkolenia.
Dodatkowy asystent, higienistka, technik (jeśli będzie miejsce) 500 zł.
Ilość osób na szkoleniu praktycznym (w klinice) ograniczona do 3 lekarzy i 3 asystentów dla komfortu uczestników.